|
|||||||||
|
Sean Taylor is een in Londen woonachtige Ierse folktroubadour wiens stem vaak vergeleken wordt met die van J.J. Cale en wiens muzikale prestaties vergelijkingen oproepen met die van o.a. Tom Waits of Bob Dylan. Drie jaar geleden mocht ik op deze pagina’s mijn evaluatie over zijn toenmalige album “Walk With Me” neerschrijven. Mijn conclusie was dat hij een begenadigde bluesgitarist was die poëtische songteksten voor zijn liedjes heeft geschreven en ook dat zijn sobere en minimalistisch georkestreerde nummers toch maximaal mooi konden zijn. We zijn dan ook zeer benieuwd of deze evaluatie ook zou kunnen gelden voor zijn nieuwste album “Short Stories” dat we recent in onze bus mochten ontvangen voor het schrijven van een recensie voor ‘Rootstime’. Er werden tien songs opgenomen voor deze plaat. Voor zeven tracks schreef Sean Taylor zelf de muziek en de teksten en de drie overige nummers waren het resultaat van een componeersamenwerking tussen hem en Mike Seal, de contrabassist op deze plaat. Zeer vermeldenswaardig is zeker ook het feit dat de producer van “Short Stories” niemand minder is dan de populaire Britse topgitarist en folkzanger-songschrijver Ben Walker die we nog kennen van zijn recentste plaat “Banish Air From Air” die ik in mei 2023 nog mocht recenseren op deze pagina’s. Ben Walker speelt trouwens mee op elektrische gitaar en piano op vijf van de tien liedjes op “Short Stories”. Mike Seal is de contrabassist van dienst, drums en percussie werden gespeeld door Paulina Szczepaniak, Joe Harvey Whyte speelde op pedal steel en het Hammondorgel werd bespeeld door Justin Carroll. Bij de song “Gravestones” was er een gastoptreden van Basia Bartz op viool en in de albumafsluitende 7 minuten durende ‘spoken word’-song “Be Cool” horen we Eric Lounsbury op trompet. Voor de video’s bij deze recensie hebben we twee andere tracks uit “Short Stories” weerhouden: eerst hoort u de sterk op werk van J.J. Cale lijkende song “Mona Lisa” en daarna volgt de eerste single uit het album met het mooie melodieuze nummer “Snowdonia”, onze favoriete song. Voor de albumopeningstrack “Happy Days” ging Sean Taylor voor de titel te leen bij het gelijknamige Ierse toneelstuk van Samuel Beckett en de vaak terugkerende zin “I Can’t Go On” komt uit Beckett’s absurde toneelstuk “Waiting For Godot” en ook de woorden “Try Again, Fail Again” is ontleend aan Beckett’s allerlaatste novelle “Worstward Ho!”. “Wildflower” is een door pianospel begeleid liefdesliedje en “Open Your Heart To Love” werd geschreven na een viertal conversaties die Sean Taylor had met toevallig ontmoette personen, gesprekken die hij in deze ene song heeft gebundeld. “Set Me Free” is een liefdesverhaal in de context van een moeilijke financiële situatie terwijl “Gravestones” tekstueel vol donkere humor zit. Het mooie “Sweet Maria” is een ‘straightforward’ liefdesliedje voor een zekere Maria uit Country Cork en “The Letter” is opnieuw een J.J. Cale-schatplichtig bluesnummer over gemiste kansen en een gebroken hart. (valsam)
|